ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

فعال شدن ستاد کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در خراسان رضوی ضروری است

  • کد خبر: ۱۶۷۲۶۷
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
فعال شدن ستاد کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در خراسان رضوی ضروری است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع بیماری هاری در بین حیات وحش و سگ‌های ولگرد، فعال شدن ستاد کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در استان ضروری است.

محمدرضا بهروزیان شریف روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: طی مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده و نیز تقاضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای این منظور از استانداری، تشکیل این ستاد میتواند در کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب و پیشگیری از شیوع بیماری هاری و انتقال آن به جمعیت انسانی موثر باشد.

وی با بیان اینکه در جلوگیری یا  کنترل شیوع بیماری هاری واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار توسط دامپزشکی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب دو اقدام لازم الاجراست، افزود: در زمینه واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار عملکرد بسیار خوبی امسال انجام شده و اگرچه پیش بینی سالیانه ۷۵ هزار قلاده سگ را داشتیم اما طی ۲ ماه گذشته از امسال ۲۷ هزارو ۴۰۰ قلاده معادل حداقل ۳۰ درصد هدف گذاری انجام شده، واکسیناسیون انجام شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل امروز این است که در صورت عدم فعالیت ستاد کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب، کار واکسیناسیون و تاثیر آن در کنترل بیماری ابتر می‌ماند و شاهد شیوع گسترده ویروس هاری در میان این گروه سگ‌ها و در نهایت انتقال آن به جمعیت انسانی هستیم.

بهروزیان خاطرنشان کرد: شیوه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد کاملا متفاوت شده و در مدل جدید سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری جمع آوری و در پناهگاه‌های مخصوص عقیم سازی و در برابر بیماری هاری واکسینه میشوند و در مرحله آخر در همان منطقه آزادسازی می‌شوند.

وی افزود: به این ترتیب به هیچ وجه در این مدل جدید معدوم سازی مدنظر نیست.

بهروزیان گفت: طبق آمار جهانی در صورت واکسناسیون ۷۵ درصد سگ‌های صاحب‌دار در برابر بیماری هاری، احتمال ابتلای انسانی به این بیماری خطرناک صفر می‌شود بنابراین در کنار انجام واکسیناسیون، کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و واکسیناسیون آنها امری ضروری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از بروز بیماری هاری در انسان در این استان گزارش نشده است، افزود: در برخی شهرستانها به صورت موردی اقدامات خوبی برای کنترل جمعیت این سگ‌ها انجام می‌شود اما کار بسیار کند است.

بهروزیان اظهار کرد: از ۲۸ مورد مشکوک در حیات وحش امسال تعداد ۲۳ مورد مثبت و مبتلا بوده اند که شامل سه گربه، یک گاو و ۱۹ سگ بلاصاحب می‌شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت شیوع این بیماری در شهرستان طرقبه و شاندیز بسیار نگران کننده است، افزود: شهرهای چناران و مشهد نیز در رتبه دوم و سوم از نظر شیوع بیماری هاری در بین حیات وحش قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->